Web
Analytics

علائم، راههای پیشگیری و درمان ویروس کرونا

ویروس کرونا چیست؟

بیماری کرونا (کووید-19) یک بیماری مسری است که در اثر ویروس جدید کرونا شیوع پیدا کرده است.

اکثر افراد مبتلا به کووید-19 دچار بیماری خفیف تنفسی می­ شوند و بدون نیاز به درمان ویژه بهبود پیدا می­ کنند. احتمال بروز بیماری جدی در افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه ای نظیر بیماری قلب و عروق، دیابت، بیماری مزمن تنفسی و سرطان دارند بیشتر است. 

بهترین راه پیشگیری و کند کردن روند سرایت این است که اطلاعات کافی درمورد ویروس کرونا، بیماری­ هایی که ایجاد می­ کند و نحوه­ ی سرایت آن به دست آورید. شما می ­توانید با شستن دست­ ها یا استفاده از مواد ضدعفونی­ کننده­ ی حاوی الکل و دست نزدن به صورت از خود و دیگران دربرابر این ویروس محافظت کنید.

علائم ویروس کرونا

سازمان بهداشت جهانی فهرست علائم را از نظر شدت، شامل سایر علائم احتمالی نظیر ورم، جوش یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا و از دست دادن توانایی حرکت یا تکلم، دسته­ بندی می­ کند.

از جمله شایع­ترین علائم:

  • تب
  • سرفه‌­ی خشک
  • خستگی

علائمی که کم­تر شایع است:

  • کوفتگی و درد
  • گلودرد
  • اسهال
  • ورم
  • سردرد
  • از دست دادن بویایی یا چشایی
  • جوش زدن پوست یا رنگ­ پریدگی انگشتان دست و پا

ویروس کووید-19 در وهله­ ی اول از طریق قطرات بزاق یا ترشحات بینی فرد بیمار هنگام عطسه و سرفه منتقل می ­شود بنابراین تمرین آداب تنفسی (مثلا سرفه کردن در آرنج) بسیار مهم است.

چگونگی انتشار کرونا

بیشتر مطالب در مورد این ویروس کرونا ناشناخته است. دانش فعلی تا حد زیادی بر اساس آن اطلاعات و مواردی است که در مورد ویروس کرونای مشابه آن می‌دانیم. ویروس کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها هستند که در بسیاری از گونه‌های مختلف حیوانات از جمله شتر، گاو، گربه و خفاش‌ها شایع هستند. به ندرت ویروس کرونای حیوانی می‌تواند افراد را آلوده کرده و بین افراد نیز مانند ویروس SARS، MERS و این ویروس کرونای اخیر گسترش یابد.

بیشتر اوقات گسترش و واگیر از فردی به فرد دیگر در تماس‌های نزدیک (حدود ۲ متر) اتفاق میافتد. تصور می‌شود که انتقال فرد به فرد این ویروس درست شبیه به انتقال آنفلوآنزا و سایر عوامل بیماری زای تنفسی، عمدتا از طریق قطرات تنفسی که زمان سرفه یا عطسه فرد مبتلا ایجاد می‌شود، عمل می‌کند. این قطرات می‌توانند در دهان یا بینی افرادی که در همان نزدیکی هستند فرود بیایند و یا احتمالا از طریق استنشاق به داخل ریه‌ها کشیده شود. در حال حاضر مشخص نیست که آیا فرد می‌تواند با لمس کردن سطح یا شئ ای که ویروس روی آن است و سپس لمس دهان، بینی و یا احتمالا چشم خود، به ویروس کرونا آلوده شود.

بیشترین امکان واگیر

به طور معمول، در مورد اکثر ویروس‌های تنفسی، افرادی که بیشترین علائم بیماری را دارند، بیشترین امکان واگیری را دارند. با این وجود، در مورد ویروس کرونا، گزارش‌های گسترده‌ای از انتشار آن از یک بیمار آلوده که هیچ علامتی ندارد با یک تماس نزدیک وجود دارد.

توجه به این نکته مهم است که ویروس تا چه اندازه به راحتی در بین افراد گسترش می‌یابد. برخی ویروس‌ها مانند سرخک بسیار مسری هستند، در حالیکه سایر ویروس‌ها از این دست کمتر هستند. موارد بسیاری است که در مورد قابلیت انتشار، شدت و سایر ویژگی‌های مرتبط با ویروس کرونا می‌بایست آموخته شود و تحقیقات در این زمینه نیز در حال انجام است.

پیشگیری و درمان ویروس کرونا

در حال حاضر هیچ واکسنی برای جلوگیری از عفونت ویروس کرونا وجود ندارد. بهترین راه پیشگیری از ابتلا به این عفونت، جلوگیری از قرار گرفتن در معرض این ویروس است. با این حال، به عنوان یادآوری، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا همیشه اقدامات پیشگیرانه روزمره را برای کمک به پیشگیری از شیوع ویروس‌های تنفسی توصیه می‌کند که شامل موارد زیر است:

  • دستان خود را حداقل به مدت ۲۰ ثانیه با صابون و آب بشویید. اگر صابون و آب در دسترس نیست، از یک محلول ضدعفونی کننده بر پایه الکل که حداقل ۶۰ درصد ان الکل باشد، استفاده نمایید.
  • از دست زدن به چشم، بینی و دهان خود با دستان آلوده و شسته نشده خودداری کنید.
  • از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.
  • زمانی که بیمار هستید در خانه بمانید.
  • در زمان عطسه یا سرفه، دهان و بینی خود را با دستمال بپوشانید و سپس دستمال را درون سطل زباله بیاندازید.
  • اشیا و سطوحی را که اغلب لمس می‌کنید، ضدعفونی نمایید.

این عادات روزمره‌ای است که می‌تواند به جلوگیری از شیوع ویروس‌هایی از این نوع کمک کند.

 

هیچ درمان ضد ویروسی خاصی برای عفونت ویروس کرونای جدید توصیه نشده است. افراد آلوده به این ویروس می‌بایست برای کمک به تسکین علائم از مراقبت‌های حمایتی استفاده نمایند. در موارد شدید، درمان باید شامل مراقبت و حمایت از عملکرد اعضاء حیاتی بدن باشد.

افرادی که فکر می‌کنند ممکن است در معرض ویروس کرونا باشند، باید سریعا به مرکز ارائه خدمات بهداشتی پزشکی مراجعه نمایند.

 

شرکت خدمات آزمایشگاهی زندگی آرام شهر (CCLife) قادر به تامین با کیفیت ترین محصولات جهت پاسخگویی به نیازهای پزشکی و آزمایشگاهی و بهداشتی شما میباشد.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش