Web
Analytics

فشار خون چیست؟

در حالت طبیعی فشار خون نرمال ۸۰/۱۲۰ است و در وضعیت مرزی ۹۰/۱۴۰ است. مقادیر ۱۰۰/۱۶۰ و همچنین ۱۲۰/۲۰۰ به ترتیب بر روی دستگاه فشار خون نشان دهنده ی فشار خون بالا و خیلی بالا هستند.

تعریف فشار خون چیست؟

فشار خون (به انگلیسی: Blood pressure ) به مقدار فشاری گفته می‌شود که توسط خون در جریان، به دیوارهٔ رگ‌ ها وارد می‌آید و یکی از علائم حیاتی است. فشار نرمال فشار سیستول کمتر از mmHg120 و دیاستول کمتر از mmHg 80 می باشد. اعداد بالاتر از این به مفهوم بالا بودن فشار بوده و نشانه ای از قریب الوقوع بودن عوارض فشار خون است.

بهتر است از دستگاه فشار خون دیجیتالی استفاده شود که روی بازو نصب می شود. دستگاه فشار سنج مچی چندان در تشخیص فشار خون کارائی ندارند.

چنانچه فشار سیستول mmHg120 تا mmHg 139 و دیاستول mmHg 90 -80 باشد مرحله شروع فشار خون نامیده می شود. (Prehypertension) و فشار سیستول بالاتر از mmHg 140 و دیاستول بالاتر از ۹۰ مرحله اول فشار خون بالا نامیده می شود.

فشار بالا بروی عروق مغز باعث ایجاد سکته مغزی می گردد و باعث کاهش عملکرد کلیه ها خواهد شد. همچنین برروی قلب اثر کرده و سبب تسریع در ایجاد گرفتگی عروق قلب و سکته قلبی می شود.

فشار خون طبیعی در سنین مختلف

فشار خون نرمال همان سیستول کمتر از ۱۲۰ و دیاستول کمتر از ۸۰ میلی متر جیوه است. در واقع فشار خون نرمال در میان مردم با فشار کمتر از ۱۲ و  کمتر از ۸ شناخته می شود. اگر فشار خون سیستولیک بین ۱۲۰ تا ۱۳۹ باشد و دیاستولیک ۸۰ تا ۸۹ باشد، تحت عنوان مرحله پیش زمینه فشار خون نامیده می شود. در برخی افراد همین مقدار نیز باید تحت کنترل قرار بگیرد.

نحوه اندازه گیری صحیح فشار خون

فشار خون عمدتا با استفاده از دستگاه فشار خون شامل گوشی پزشکی، کاف بازویی و پمپ و منومتر اندازه گیری می شود. کاف دور بازوی شما بسته می شود و تا زمانی که جریان خون قطع شود، باد می شود و نبض شما با گوشی پزشکی چک می گردد. در نوعی دیگر، فشارخون با دستگاه فشار خون جیوه ای اندازه گیری می شود. تعداد زیادی از کلینیک های عمومی از دستگاه فشار خون دیجیتال جهت اندازه گیری فشارخون استفاده می کنند.

عوامل افزایش فشار خون

فعالیت کم، چاقی، مصرف نمک زیاد، مصرف فست فودها همه از عوامل تشدید فشار هستند.

افراد با فشار خون بالا باید از ریختن نمک روی غذا به شدت اجتناب نمایند و بطور کلی نمک از روی میز غذا حذف شود. حذف نمک روی میز بشدت به کاهش فشار کمک خواهد کرد. یکی از دلایل عدم کنترل مناسب فشار در بیمارانی که دارو می خورند عدم حذف و یا عدم کاهش نمک می باشد. خانم های خانه دار هم میزان مصرف نمک در غذا را اندکی کاهش دهند و لازم نیست کلا مصرف نمک کنار گذاشته شود.

مصرف میوه جات فراوان به جهت پتاسیم بالا می تواند یکی از عوامل جلوگیری از بروز فشار خون باشد. سعی کنید روزانه ۴-۳ وعده میوه جات تازه مصرف نمایید. مصرف غذاهای فراوری شده مثل سوسیس، کالباس، همبرگر، پیتزا و … به جهت مقادیر بسیار بالای سدیم و نمک به شدت باعث افزایش فشار می شود.

فعالیت بدنی، رژیم غذایی مناسب و ورزش به میزان حداقل ۴۵ دقیقه در روز شامل پیاده روی حتی اگر باعث کاهش وزن نشود نقش بسیار موثری در کاهش فشار دارد.

مصرف سیگار باعث افزایش فشار و افزایش تعداد ضربان قلب می شود.

بهتر است قبل از شروع به ورزش بخصوص اگر سن شما بالای ۴۰ سال است با پزشک متخصص قلب درباره شروع به ورزش و میزان آن مشورت کرده و اجازه بگیرید. ورزش هایی مانند کشتی، وزنه برداری و بدنسازی کمکی به کاهش فشار خون نمی کنند. ورزش های هوازی شامل پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا در کنترل فشار شما موثرند.

رژیم غذایی بر پایه مواد گیاهی بخوبی می تواند باعث کاهش فشار شود و برعکس مصرف مواد گوشتی می تواند عاملی برای افزایش آن باشد.

استرس بخصوص به صورت ناگهانی باعث افزایش آن می شود. اگرچه اجتناب از استرس گاهی ممکن نیست ولی می توان کنترل مناسبی بر احساسات داشت.

 

شرکت خدمات آزمایشگاهی زندگی آرام شهر (CCLife) قادر به تامین با کیفیت ترین محصولات جهت پاسخگویی به نیازهای پزشکی و آزمایشگاهی و بهداشتی شما میباشد.

 

 

 

 

 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش